.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آخرين روند انتقال كاركنان متقاضي از تهران به مازندران

مازندران نيز به مانند ساير استان‌هاي كشور مقصد انتقال تعدادي از كاركنان دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي تهران است و بخشي از اين كاركنان در حال انتقال به مازندران قرار دارند.

استان تهران به عنوان پايتخت كشور در سال‌هاي اخير مقصد و آمال جواناني بوده است كه به آرزوي يافتن شغل و درآمد مناسب به اين شهر پناه برده‌اند.
روند اين مهاجرت به گونه‌اي شده كه اين شهر با تراكم بيش از اندازه جمعيتي مواجه شود و متعاقب آن معضلاتي چون ترافيك، افزايش آلودگي هوا، افزايش كاذب قيمت‌ها، توسعه بيش از اندازه شهر تهران و مهم‌تر از همه قرار داشتن تهران بر روي گسل زلزله موجب شده است تا مسئولان دولتي به دنبال طرح‌هايي براي جلوگيري از بروز فاجعه در اين شهر باشند.
ابتدا طرح انتقال پايتخت به شهرهايي چون اصفهان و سمنان مطرح شد اما به دليل هزينه‌هاي بالاي اين طرح اين فرضيه در حد سخن باقي ماند و به مرحله اجرايي نرسيد.
هم اكنون تهران داراي وضعيتي است كه انباشته از دستگاه‌هاي كوچك و بزرگ دولتي و خصوصي است و علاوه بر جمعيت ساكن در آن روزانه تعداد بي‌شماري از اقصي نقاط مختلف كشور براي انجام امور اداري و بازرگاني به اين شهر سفر مي‌كنند.
معاون برنامه‌‌ريزي استاندار مازندران در اين باره به خبرنگار فارس مي‌گويد: طرح انتقال كاركنان از پايتخت در راستاي سياست‌هاي تمركززدايي و تقويت واحدهاي استاني‌سازي مديران در سطح استان‌ها به حجم نيروي انساني شاغل در شهر تهران و كلان شهرها صورت مي‌گيرد.
ولي‌الله فرزانه مي‌افزايد: هيئت وزيران در تاريخ 12/6/86 و اصلاحات بعدي اقدام به انتقال كاركنان داوطلب انتقال از تهران و كلان شهرها به ساير شهرهاي كشور كرده تا بدين طريق بتواند بخشي از معضلات و مشكلات كلان شهرها را حل و همچنين تعدادي از نيروهاي متخصص مستقر در مركز را به سمت استان‌ها هدايت كند.
وي درباره اهداف اين طرح نيز اظهار مي‌دارد: از جمله اهداف اين طرح ساماندهي نيروي‌انساني شاغل در وزارتخانه و موسسات دولتي در راستاي سياست تمركززدايي است و نيز تامين نيازهاي نيروي انساني در واحدهاي استاني و شهرستاني و تقويت واحدهاي محلي در اين طرح ديده شده است.
فرزانه مي‌افزايد: كاهش حجم تراكم نيروي انساني در ستاد وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي و كاهش معضلات و چالش‌هاي اجتماعي و اقتصادي در كلان شهرها از جمله مهم‌ترين اهدافي است كه در طرح انتقال كاركنان از تهران به شهرستان‌ها ديده شده است.
معاون استاندار مازندران دامنه اين طرح را شامل تمام كاركنان رسمي و پيماني و قراردادي وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي، شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، بيمه‌ها و دستگاه‌هاي مشمول ماده 160قانون برنامه چهارم توسعه و شركت‌هاي دولتي مشمول تصويب‌نامه انتقال كلان شهرها اعلام مي‌كند و مي‌افزايد: بر اين اساس دستگاه‌هاي اجرايي مبدا مكلفند پست سازماني مستخدم را به همراه اعتبارات حقوق و مزايا پيش‌بيني شده براي كاركنان رسمي و پيماني متقاضي انتقال را به دستگاه اجرايي مقصد منتقل كند.
وي ادامه مي‌دهد: همچنين براي كاركنان قراردادي نيز براساس توافقات صورت گرفته با معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس ‌جمهور در كشور و استان‌ها اقدامات لازم را براي جابه‌جايي اعتبارات حقوق و مزاياي انجام داده و كميته نقل و انتقالات در استانداري‌ها با مسئوليت استانداران تشكيل شده و موظف شده‌اند چنانچه به هر دليل براي انتقال كاركنان متقاضي زمينه انتقال فراهم نشده باشد نسبت به تعيين تكليف اين گونه كاركنان جهت انتقال به واحدهاي استاني اقدام كند.

*1345نفر در ليست انتظار انتقال به مازندران
البته دولت به منظور افزايش ميزان علاقه‌مندي و تشويق كاركنان به خروج از تهران مشوق‌هايي را نيز در نظر گرفته است كه معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران در اين باره مي‌گويد: پرداخت هديه انتقال به ميزان يك ماه حقوق و مزاياي مستمر به كاركنان منتقل شده،
برخورداري از معافيت از محدوديت سقف 50 درصد اضافه كار و اعطاي تسهيلات وام بالت وديعه مسكن، تعميرات مسكن، خريد خودرو و كالاي خانگي در حداكثر سقف مقرر بدون سپرده‌گذاري بر اساس ضوابط بانك مركزي از جمله اين مشوق‌ها است.
فرزانه يادآور مي‌شود: پرداخت هديه ازدواج از محل خدمت رفاهي دستگاه مربوطه حسب مورد دستگاه مبدا و مقصد، انجام معاينات پزشكي براي كارمندان انتقالي و همسر و فرزندان تحت تكفل آنان به صورت رايگان توسط دانشگاه علوم ‌پزشكي يا مراكز خدمات بهداشتي و درماني، برخورداري كارمندان انتقالي و همسر و فرزندان تحت تكفل آنان از امكانات ورزشي رايگان، برخورداري از حداكثر سقف امتياز مدرك تحصيلي براي كارمندان كه به مناطق كمتر توسعه يافته و بد آب و هوا منتقل مي‌شوند، واگذاري زمين به قيمت تمام شده در نقاطي كه دولت زمين داشته باشد و اعطاي هزينه جابه‌جايي محل خدمت و هزينه سفر به ميزان 100درصد علاوه بر هزينه‌هاي مورد عمل در مقررات نيز براي كارمندان متقاضي انتقال از تهران در نظر گرفته شده است.
وي مي‌گويد: دولت زمينه انتقال فرزندان مشمول تصويب‌نامه كه در هر يك از دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي اعم از سراسري، آزاد، غيرانتفاعي و پيام‌نور مشغول به تحصيل هستند در صورت تمايل به دانشگاه شهر مقصد انتقال كارمندان را فراهم مي‌كند.

* و اما موانع و مشكلات...
معاون برنامه‌ريزي استاندار مازندران با اعلام اينكه يك هزار و 345 نفر متقاضي انتقال به استان مازندران هستند، مي‌افزايد: اين افراد در قالب 96دستگاه اجرايي درخواست انتقال به مازندران را داشته‌اند كه 632 نفر از اين افراد در حال انتقال به اين استان قرار دارند.
وي درباره موانع و مشكلات اجراي اين طرح نيز مي‌گويد: با توجه به اينكه اكثريت كاركنان متقاضي انتقال از دستگاه‌هاي غيرمتناظر و مستثني شده از ماده 117 قانون مديريت خدمات كشوري است و مدارك تحصيلي آنان با شرايط احراز مشاغل دستگاه‌هاي اجرايي مطابقت ندارد و پذيرش اينگونه كاركنان با مشكل مواجه شده است.
وي يادآور شد: در خصوص پرداخت مزايا و برخي تسهيلاتي كه به عهده دستگاه‌هاي اجرايي استاني نهاده شده اعتباري پيش‌بيني نشده است و برخي دستگاه‌ها در پذيرش نيروهاي لشكري متقاضي انتقال دستگاه‌هاي اجرايي استان همكاري لازم را ندارند.
اين طرحي كه به نظر مي‌رسد مي‌تواند شايد تا حدودي از معضلات و مشكلات شهر تهران كم كند اما بايد اين مهم را نيز در نظر داشت كه كمبود امكانات در استان‌هاي كشور به ويژه استان‌هاي محروم موجب افزايش اين مهاجرت فزاينده شده است و در صورتي كه امكانات به يك اندازه در تمام نقاط كشور فراهم مي‌شد اين معضل رخ نمي‌داد به هر طريق روند فعلي جابه‌جايي كارمندان دولتي، پژوهشكده‌ها، بخشي از معاونت‌ها و زيرمجموعه‌هاي وزارتخانه‌ها نيز در طرح انتقال به استان‌هاي ديگر كشور قرار دارند تا علاوه بر درخواست كارمندان براي انتقال برخي دستگاه‌ها نيز با حضور در شهرستان‌ها زمينه كاهش حضور ديگر ايراني‌ها را در تهران فراهم كند.
گزارش از الناز پاك‌نيا- خبرگزاری فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.461 seconds.